La Patum és el primer dijous després de l’octava del cinquantè dia del primer diumenge després del pleniluni que succeeix a l’equinocci de primavera.

diumenge, 11 d’octubre del 2009

TDAH Infantil!


Malauradament, aquest és un trastorn que utilitzen moltes persones, incloent metges per qualificar qualsevol nen que sigui més mogut de lo normal. Tot i això, hi ha infants que el pateixen.

El TDAH és un trastorn neurobiològic de base genètica, que provoca un desequilibri significatiu d'alguns neurotransmissors del cervell.
És un problema de falta d'atenció, accés d'activitat, impulsivitat o alguna combinació d'aquestes. Per detectar aquests problemes han d'estar fora de la mitja normal del desenvolupament adequat a l'edat de l'infant, però mai deixant de banda que un infant ja és mogut per naturalesa i no sempre ha de tenir una malaltia.

Els estudis neuroimatges suggereixen que el cervell dels Infants amb trastorn d'hiperactivitat i dèficit d'atenció són diferents als cervells dels altres nens.

Tal com he dit abans aquest trastorn és genètic, d'aquesta manera qualsevol símptoma que pugui sorgir sembla iniciar-se molt aviat, en el moment en que el cervell es desenvolupa.

Perquè un infant se li diagnostiqui aquest trastorn, ha de tenir com a mínim 6 símptomes d'atenció o d'activitat i impulsivitat. La majoria d'aquests símptomes han d'estar presents abans dels 7 anys.

Símptomes de falta d'atenció:
  • No pren atenció als detalls, comet errors per falta d'atenció al treball de l'escola.
  • Té dificultat per mantenir l'atenció en feines o activitats lúdiques.
  • Freqüentment sembla que no escolti quan se li parla directament.
  • No segueix instruccions i no pot acabar la feina escolar, els deures o obligacions escolars.
  • Té problemes per organitzar-se en la feina o activitats.
  • Evita o el disgusta comprometre's en feines que requereixen esforç mental.
  • Freqüentment perd les joguines, feines escolars, llapis, llibres o mateiral necessari per la feina o les activitats.
  • Es distreu fàcilment.
  • Sovint oblida les activitats diàries.

Simptomes d'hiperactivitat:
  • Juga amb les seves mans, peus o no es pot estar quiet a la cadira.
  • Abandona la cadira quan el que s'espera es que es quedi quiet.
  • Corre escessivament en situacions inapropiades.
  • Té dificultat per jugar de manera silenciosa.
  • Sovint parla escessivament, està "en moviment" o actua com si estès "impulsat per un motor".

Símptomes d'impulsiviat:
  • Contesta una pregunta abans d'acabar d'escoltar-la.
  • Mostra dificultats per esperar el seu torn.
  • Interromp als demès (en converses o jocs).





Associació Ateda.

5 comentaris:

  1. Hola Roser,
    Et volia comentar que he escrit una entrada al meu bloc sobre aquest tema del TDAH infantil, en relació amb les noves tecnologies, et convido a llegir-lo aquí.
    Miriam

    ResponElimina
  2. Hola Roser, jo he escrit una entrada sobre les característiques que han de tenir les pàgines web dedicades a nens amb aquest trastorn, crec que et pot semblar interessant si et ve de gust fer una ullada clica aquí:

    http://modul1blanquerna2009-2010.blogspot.com/2009/10/beneficis-de-les-noves-tecnologies-amb.html

    ResponElimina
  3. Hola Roser,

    després d’haver llegit la teva entrada al teu bloc, he pensat que pot ser t’interessi la que jo he publicat, tracta de les característiques dels programes informàtics que utilitzen els nens/es amb TDAH. T’invito a llegir el meu bloc

    Salutacions.

    Maria

    ResponElimina
  4. Bones Roser.
    He estat mirant el teu bloc i he localitzat una entrada que has fet sobre el TDAH infantil. Relacionat amb aquest tema et convido a que et passegis per el meu bloc ja que he creat una entrada amb l'entorn del TDAH, aquí podrás aprofundir sobre adreces d'interés, experiències, llibres...
    Si et be de gust clica aquí


    Soraya.

    ResponElimina
  5. M'ha interessat saber com funciona el cervell de les persones amb TDAH i he descobert força informació interessant.
    Com apuntaves tu, s'han fet investigacions amb neuroimatges que demostren que les persones amb TDAH tenen una menor disponibilitat de receptors D2/D3 i transmisors de dopamina en dues regions clau del cervell pels mecanismes de “recompensa” i “motivació” (El Mundo.es Salud). A la pràctica, això significa que el cervell té menys restriccions per moure’s lliurement cap a les coses que li semblin interessants en aquell instant, i per això diem que són persones “que es distreuen fàcilment”, ja que el seu cervell no es para a preguntar-se si és pràctic i/o correcte parar atenció a aquell estímul en aquell moment determinat, més aviat el cervell decideix: “això es veu interessant, ho vull ara”. (Dr. Steven Ledingham)
    Entendre el funcionament del cervell ens permetrà escollir unes activitats adients per als infants amb TDAH. Hi ha vuit conceptes que treballen junts en el cervell que anuncien “això és interessant de fer!”:
    1. Novetat: anhel constant de la novetat.
    2. Immersió: es centren en l'"ara" i no recorden les coses bones o dolentes del passat i dificulta l'aprenentatge dels seus errors. Però ajuda a enfocar la concentració en l'activitat actual.
    3. Premis: la falta de dopamina fa que es sentin més insegurs i menys motivats. Els premis freqüents i el reconeixement a curt termini és la forma de recompensar a l'infant per motivar-lo.
    4. Tenir un model: si l'infant no té un model, tendirà a aillar-se, les activitats en equip són molt importants.
    5. Reptes apropiats: poden tenir problemes en la resolució d'una activitat, cal que se l'animi afectuosament a continuar.
    6. Distracció del cervell ocupat: necessiten moure's, no els privem.
    7. Temps per "refredar-se": si l'infant està enfadat, això és una distracció per a ell, cal distreure'l amb un altre estímul.
    8. Necessitat de diversió: juntament amb els deures i responsabilitats, cal que participin en activitats que els diverteixin.

    ResponElimina